Köpvillkor

1. Allmänt

 Om UmeDeli AB    

  • Företaget har sitt säte i Umeå. Organisationsnummer 556705-1577.
  •  Företagets postadress är Östra Kyrkogatan 65 a 90343 Umeå.
  •     Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@umedeli.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort eller ring på kontorstelefon 070 568 08 03 mellan 0900-1600 Måndag-Fredag.

För att få handla hos UmeDeli så måste du vara minst 18 år eller ha målsmans tillstånd. Alla våra priser anges inklusive moms. På Livsmedel 12 % och övriga varor 25 %.

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på konsumentbutiken UmeDeli.se.

Genom att beställa varor på UmeDeli.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras.

  1.  Personuppgiftslagen    
  •     
  • Vi skyddar dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204). Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Du kan som kund alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifter från vårt register. 
  1.         Ändringar till de Allmänna Villkoren    
  •     
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

 

2. Beställningar/Leveransvillkor

    När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.    

  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@umedeli.se.
  • Leveransvillkor

  • Vi erbjuder hemkörning för 59 kr eller gratis utlämning till valt ombud. 
  • Vi kan leverera torrvaror och dryck till närmsta ombud för 69 kr.
  • Vid order över 899 kr bjuder vi på fraktavgiften.
  • Våra leveransdagar är Måndag-Lördag
  • Varor som ska levereras samma dag ska vara beställd senast kl 13.
  • Varor som ska levereras lördag ska vara beställd innan kl13 fredag.
  • Beställningsvara levereras efter två arbetsdagar från beställning.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå kontakta oss på 070 568 08 03.
  • Vid frågor som rör leveransområde skicka meddelande eller kontakta oss på 070 568 08 03.

3. Faktura

Vi erbjuder fakturabetalning och delbetalning via vår samarbetspartner Klarna. Prövning sker via Klarna som kräver att du är myndig, har en fast inkomst och är folkbokförd i Sverige. Fakturan skickas i första hand ut via e-post. Vid utebliven betalning debiteras påminnelseavgift på 60 kr, samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta.

4 .Betalning 

Vi erbjuder säkra kortbetalningar genom vår Klarnacheckout och Swish handel och kortköp vid dörr.

Vi erbjuder direktbetalning via din bank. Välj direktbetalning och vilken bank du använder. Bekräfta transaktionen med bankid.

För mer information om kort, Direktbetalning och faktura och delbetalning, besök Klarna.se


5. Ångerrätt,Reklamation & återbetalningar

Varor som ej är livsmedel.

Du har möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar. Ångerrätten gäller från den dag du tar emot varan.
Returnerade varor skall givetvis vara oanvända och felfria i obruten förpackning.
Du som kund står för fraktkostnaderna vid byten och återköp.

Ångerrätten gäller ej för livsmedel.

Kontakta alltid oss först om du av någon orsak skulle vara missnöjd med varorna, eller av någon annan orsak skulle vilja returnera dem.     

Paket som inte hämtas ut hos ombud faller inte inom ramen för ångerrätt och vi förbehåller oss rätten att debitera kunden 250 sek i avgift för nedlagt arbete och fraktavgifter.        
       
        5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:     

  •     
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@umedeli.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  •     
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  •     
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  •     
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.                
           
            5.2 Ångerrätten gäller inte vid:    
  •     
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  •     
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  •     
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  •     
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  •     
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  •     
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.                
           
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se                              här.                    

På livsmedel är det ingen ångerrätt men vi vill att ni kontaktar oss vid missnöje för kompensation.

Vid eventuell tvist följer vi rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden, läs mer på arn.se. Vid ev. reklamation kontaktar ni enklast vår kundtjänst via kontakta oss sidan för mer information om returförfarande.

Återbetalningar sker inom 10 arbetsdagar efter vi har mottagit paketet om du som konsument häver köpet.

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  •     
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  •     
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.                
           
            6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?    
  •     
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@umedeli.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  •     
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  •     
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

 

6. Garanti

Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss och strävar därför att erbjuda dig bra garantivillkor.

Vi ger dig 1 års garanti som standard på de flesta av våra produkter som inte är livsmedel. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Produkterna levereras med de garantier som tillverkare lämnar.

  • Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den.
  • På förbrukningsvaror lämnas normalt 6 månaders garanti om inget annat anges på produktsidan.
  • Näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.

Skador som uppkommer pga att produkten inte har förvarats vårdsamt eller efter de förskrifter som angivits med produkten förverkas garantin.

Vid ev. garantiärende kontaktar ni enklast vår kundtjänst via kontakta oss sidan för mer information om returförfarande.

7. Personuppgifter/Cookies

När du registrerar dig hos oss sparas dina angivna uppgifter. Du har alltid rätt att begära:

  • utdrag av registrerade uppgifter
  • iatt registrerade uppgifter ändras
  • att registrerade uppgifter raderas

Dina uppgifter kommer att lämnas ut till Klarna om du väljer faktura som betalningsmetod.

Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part om du inte godkänner det vid registrering. Alla personuppgifter hanteras enligt PUL.

Information om Cookies        

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.    

8. Sortimentsförändringar, Produktinformation och priser

Alla priser är inklusive 12% moms på livsmedel. Frakt 25 % moms.

Vi reserverar oss för förändringar i sortimentet. 

  1. Produktinformation    
  •     
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

 

9. Force Majeure/ Tvist

Skulle det inträffa en händelse som är utanför vår kontroll så befrias vi från att fullfölja vårt avtal. Exempel på händelser som omfattas av force majeure är strejk, krig, naturkatastrofer och blockad.

  1. Ansvarsbegränsning     
  •     
  •         Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.    
  •     
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  •     
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
    1. Tvist och lagval    

    •     
    • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
    •     
    • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
    •     
    • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

UmeDeli AB förbehåller sig rätten till prisändringar, skrivfel och tekniska fel.